Holmen engagerar under Fotbollsfesten

För Holmen är engagemanget viktigt i ett partnerskap för att sprida sitt budskap till en bredare publik. Så var definitivt fallet i somras, då Holmen bidrog med en publikfriande aktivitet under Fotbollsfestens invigning. 

Holmen har synts på många ställen i sommar. Ett av de arrangemang där vi verkligen gjorde ett stort avtryck var Fotbollsfesten i slutet av juli. Fotbollsturnering som arrangeras av Norrköpingsklubbarna Eneby BK, Lindö FF och Smedby AIS, har ambitionen är att bli Sveriges kvalitativt bästa och moderna fotbollsevenemang för barn och ungdomar. Årets upplaga var den andra i ordningen och bjöd in pojkar och flickor i åldrarna 7-16 år till spel, och även parafotboll fanns med på spelschemat.

Hela 183 lag från hela landet spelade matcher på arenor runtom i Norrköping. Turneringen hade till och med lockat lag från Kenya. Fotbollsfesten sätter en ära i att vara värderingsstyrd turnering. Så förutom att kora vinnare så vill man att fotbollen ska ena, inspirera och bygga både laget och jaget.

– Fotbollsfesten har mycket tydligt uttalade värderingar, som går hand i hand med våra, menar André Skagervik, Marketing & Communications Director på Holmen Paper. Aktivitet, tillgänglighet, mångfald, jämställdhet och hållbarhet, det är alla saker som vi på Holmen kan skriva under på. Och det är inte bara ord på papper, utan något som visas i exempelvis utmärkelser för fair play och uppmuntran till schysst beteende både bland spelare och åskådare. 

I år gjorde Holmen som samarbetspartner ett starkt intryck i samband med den stora invigningsfesten på Kolmårdens Djurpark. En fråga vi ställde oss inför eventet var hur man kan nå ut med våra viktiga hållbarhetsbudskap till en yngre målgrupp, och på ett vis som samtidigt förstärker upplevelsen? Svaret blev ett Holmen-quiz, där man kunde vinna ett presentkort till lagkassan genom att svara på frågor om skogen, papper och hållbarhet i stort. Det visade sig vara ett väldigt uppskattat inslag bland de dryga 2 000 åskådarna.

– Jag blev helt tagen av gensvaret, säger Jenny Lindström, som tillsammans med André var på plats och höll i frågetävlingen. Det var fullsatt i delfinariet, och alla var superengagerade, såväl barn som vuxna. Det gick ett sus i publiken när det kom ett för dem oväntat svar, och det jublades friskt när man svarat rätt. Det kändes verkligen som att vi gjorde skillnad när vi stod där, att de lärde sig något om Holmen och vad vi gör. Jättekul!

För Mattias Zingmark, en av arrangörerna av Fotbollsfesten, så var sommarens turnering en succé.

– Holmen har under två års samarbete inte bara supportat aktiviteten i Norrköping utan också utmanat organisationen i såväl hållbarhets- som utvecklingsfrågor som rör både sporten och upplevelsen. Att arbeta med aktiva partners är en förutsättning för nå visionen om en nationell fotbollsfest med internationella inslag och en målbild om 700 lag.

– Att vi kunde skapa ett sånt engagemang kring våra hjärtefrågor– inom den här målgruppen – känns väldigt unik. Och det ger oss inte minst ett fint kvitto på hur relevant och viktigt vårt arbete är även för kommande generationer, avslutar André.

Huvudsponsorer Norrköpings Fotbollsfest
Partners